Opleidingskalender

Steden en gemeenten willen maximaal inzetten op een vlotte mobiliteit, minder CO2-uitstoot en meer verkeersveiligheid. Met deze opleiding bieden we essentiële tools om hier zowel beleidsmatig als in de praktijk mee aan de slag te gaan.  Aan de hand van ‘Omgekeerd Ontwerpen’, meer zone 30 en het realiseren van echte leefbuurten maken we Vlaamse steden en gemeenten klaar voor de toekomst.

Programma

Beginuur Programmaonderdeel   Lesgever en organisatie 
08.30 Onthaal
09.15 Verwelkoming en kennismaking Karen Foubert (VSV)
09.30 Bestemmingen als uitgangspunt Dirk Lauwers (Universiteit Antwerpen)
10.45 pauze
11.00 Meer zone 30, meer verkeersveiligheid en meer leefkwaliteit Dirk Lauwers (Universiteit Antwerpen)
11.30 Sint-Niklaas: voorbeeld van de door de stad georganiseerde aanpak Carl Hanssens (Sint-Niklaas)
11.50 Nijlen: burgerinitiatieven door leefkwaliteit binnen een kader van een zone 30 Maarten Horemans (Nijlen)
12.15 Lunch
13.00 ‘Omgekeerd ontwerpen’ in de praktijk Dirk Lauwers (Universiteit Antwerpen)
14.15 Pauze
14.30 Wijkontwerp Wout Baert (Fietsberaad)
15.00 Fietsbeleid in zone 30’ waar houd je rekening mee? Wout Baert (Fietsberaad)
16.30 Einde

Inschrijven kan via deze link.

VVSG en Fietsberaad Vlaanderen nodigen je van harte uit op dinsdag 11 oktober van 10u tot 12u30 voor het Lerend Netwerk Fietslogistiek met als thema bredere voertuigen. De plaats op de weg van fietslogistieke voertuigen staat centraal.

Op 9 september 2022 nam de Vlaamse Regering op voorstel van Vlaams minister van mobiliteit L. Peeters een (voorlopig) besluit rond de mogelijkheid van proefprojecten met brede fietsaanhangers. Maar er zijn nog andere fietslogistieke voertuigen die nét dat ietsje breder, langer of sneller en krachtiger zijn dan de gewone fiets. Of personen zoals kinderen of rolstoelgebruikers vervoeren in plaats van goederen. We gaan dieper in op het gebruik, de mogelijkheden en de problematiek van bredere (lichtelektrische) voertuigen met heel wat interessante sprekers. Check het volledige programma en schrijf je in.

Het vademecum fietsvoorzieningen ziet er sinds deze zomer helemaal anders uit. Het vademecum beschrijft hoe het ideale fietspad eruit ziet en bevat richtlijnen voor iedereen die fietsinfrastructuur ontwerpt of wil verbeteren. Het aantal en de verschillende types fietsen in Vlaanderen zijn de voorbije jaren sterk toegenomen. Meer ruimte voor de fiets is dus een noodzaak. De richtlijnen in het vademecum hebben daarom een grondige update gekregen. 

Het vademecum is bedoeld om een breed publiek bij te staan bij het ontwerpen van fietsinfrastructuur. De aanbevelingen werden uitgewerkt door het Agentschap Wegen en Verkeer en Fietsberaad Vlaanderen, in samenwerking met steden en gemeenten, provincies en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Het vademecum fietsvoorzieningen is georganiseerd volgens overzichtelijke fiches per thema, dat regelmatig zal worden aangepast op basis van nieuwe inzichten. Het is daardoor een levend document. Het werken met fiches vergroot de leesbaarheid voor de gebruiker en laat ook toe van onderdelen of fiches sneller te actualiseren of een update te geven.

Het vademecum fietsvoorzieningen is hier te raadplegen.

Interesse om een infomoment bij te wonen? Schrijf je dan hier in.

Het vademecum fietsvoorzieningen ziet er sinds deze zomer helemaal anders uit. Het vademecum beschrijft hoe het ideale fietspad eruit ziet en bevat richtlijnen voor iedereen die fietsinfrastructuur ontwerpt of wil verbeteren. Het aantal en de verschillende types fietsen in Vlaanderen zijn de voorbije jaren sterk toegenomen. Meer ruimte voor de fiets is dus een noodzaak. De richtlijnen in het vademecum hebben daarom een grondige update gekregen. 

Het vademecum is bedoeld om een breed publiek bij te staan bij het ontwerpen van fietsinfrastructuur. De aanbevelingen werden uitgewerkt door het Agentschap Wegen en Verkeer en Fietsberaad Vlaanderen, in samenwerking met steden en gemeenten, provincies en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Het vademecum fietsvoorzieningen is georganiseerd volgens overzichtelijke fiches per thema, dat regelmatig zal worden aangepast op basis van nieuwe inzichten. Het is daardoor een levend document. Het werken met fiches vergroot de leesbaarheid voor de gebruiker en laat ook toe van onderdelen of fiches sneller te actualiseren of een update te geven.

Het vademecum fietsvoorzieningen is hier te raadplegen.

Interesse om een infomoment bij te wonen? Schrijf je dan hier in.

Het vademecum fietsvoorzieningen ziet er sinds deze zomer helemaal anders uit. Het vademecum beschrijft hoe het ideale fietspad eruit ziet en bevat richtlijnen voor iedereen die fietsinfrastructuur ontwerpt of wil verbeteren. Het aantal en de verschillende types fietsen in Vlaanderen zijn de voorbije jaren sterk toegenomen. Meer ruimte voor de fiets is dus een noodzaak. De richtlijnen in het vademecum hebben daarom een grondige update gekregen. 

Het vademecum is bedoeld om een breed publiek bij te staan bij het ontwerpen van fietsinfrastructuur. De aanbevelingen werden uitgewerkt door het Agentschap Wegen en Verkeer en Fietsberaad Vlaanderen, in samenwerking met steden en gemeenten, provincies en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Het vademecum fietsvoorzieningen is georganiseerd volgens overzichtelijke fiches per thema, dat regelmatig zal worden aangepast op basis van nieuwe inzichten. Het is daardoor een levend document. Het werken met fiches vergroot de leesbaarheid voor de gebruiker en laat ook toe van onderdelen of fiches sneller te actualiseren of een update te geven.

Het vademecum fietsvoorzieningen is hier te raadplegen.

Interesse om een infomoment bij te wonen? Schrijf je dan hier in.

Het vademecum fietsvoorzieningen ziet er sinds deze zomer helemaal anders uit. Het vademecum beschrijft hoe het ideale fietspad eruit ziet en bevat richtlijnen voor iedereen die fietsinfrastructuur ontwerpt of wil verbeteren. Het aantal en de verschillende types fietsen in Vlaanderen zijn de voorbije jaren sterk toegenomen. Meer ruimte voor de fiets is dus een noodzaak. De richtlijnen in het vademecum hebben daarom een grondige update gekregen. 

Het vademecum is bedoeld om een breed publiek bij te staan bij het ontwerpen van fietsinfrastructuur. De aanbevelingen werden uitgewerkt door het Agentschap Wegen en Verkeer en Fietsberaad Vlaanderen, in samenwerking met steden en gemeenten, provincies en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Het vademecum fietsvoorzieningen is georganiseerd volgens overzichtelijke fiches per thema, dat regelmatig zal worden aangepast op basis van nieuwe inzichten. Het is daardoor een levend document. Het werken met fiches vergroot de leesbaarheid voor de gebruiker en laat ook toe van onderdelen of fiches sneller te actualiseren of een update te geven.

Het vademecum fietsvoorzieningen is hier te raadplegen.

Interesse om een infomoment bij te wonen? Schrijf je dan hier in.

Het vademecum fietsvoorzieningen ziet er sinds deze zomer helemaal anders uit. Het vademecum beschrijft hoe het ideale fietspad eruit ziet en bevat richtlijnen voor iedereen die fietsinfrastructuur ontwerpt of wil verbeteren. Het aantal en de verschillende types fietsen in Vlaanderen zijn de voorbije jaren sterk toegenomen. Meer ruimte voor de fiets is dus een noodzaak. De richtlijnen in het vademecum hebben daarom een grondige update gekregen. 

Het vademecum is bedoeld om een breed publiek bij te staan bij het ontwerpen van fietsinfrastructuur. De aanbevelingen werden uitgewerkt door het Agentschap Wegen en Verkeer en Fietsberaad Vlaanderen, in samenwerking met steden en gemeenten, provincies en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Het vademecum fietsvoorzieningen is georganiseerd volgens overzichtelijke fiches per thema, dat regelmatig zal worden aangepast op basis van nieuwe inzichten. Het is daardoor een levend document. Het werken met fiches vergroot de leesbaarheid voor de gebruiker en laat ook toe van onderdelen of fiches sneller te actualiseren of een update te geven.

Het vademecum fietsvoorzieningen is hier te raadplegen.

Interesse om een infomoment bij te wonen? Schrijf je dan hier in.

We gebruiken cookies op deze website om jouw gebruikerservaring te verbeteren.
Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord. Meer informatie